Základní údaje
technika | olej na plátně |
signatura | PD, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 54 x 75 |
datace od | 1930 |
autor | 1886-1932 |
Popis
Normandské pobřeží - Naprosto unikátní dílo galerijního charakteru je famózním zástupcem autorovy závěrečné fáze tvorby, kdy Kremličkova malba dosáhla mistrovského provedení a hluboké meditativní formy. Nesmírná uvolněnost projevu a jedinečnost námětu vychází z umělcovy cesty do Francie, kterou podnikl na jaře roku 1930 a jež se stala hlubokou studnicí inspirace na další roky. Kremlička zde navštívil Normandii a tamní skalní brána, místo, kde končí země a začíná moře, ho velice okouzlilo, stejně jako předtím Clauda Moneta nebo Gustava Courbeta. Scéně věnoval dva své obrazy, v nichž pobřeží zachytil z širokého nadhledu jako útvar uzavírající pobřežní pás. Výjev ovládá výjimečně jednotná šedobílá tonalita a ústředním motivem se stala kaple, která jako by do sebe vstřebávala veškeré napětí těchto končin. Kremličkovi se dokonale podařilo zachytit atmosféru místa a přemístit diváka na větrem bičovanou pastvinu, kde člověk zanechal svou poslední stopu a za níž už není nic než dálka. Dílo je reprodukováno v monografii autora (K. Srp: Rudolf Kremlička, Praha 2006, kat. č. 367). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Málokterá pozdní Kremličkova krajina má tak tesknou, vnitřně soustředěnou atmosféru jako toto pobřeží v Normandii, jako by byla výrazem celé pozdní Kremličkovy osobnosti, která se sice v ženských aktech přikláněna někdy k silné senzitivitě, avšak v mnohých krajinách dokázala vyjádřit opačnou stránku jeho povahy. […]“) a potvrzení o pravosti díla dr. J. Borovičky.
O autorovi
Rudolf Kremlička se narodil 19. června 1886 v Kolíně. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl ovlivněn tvorbou malířů Slavíčka a Schwaigera. Jeho umělecký rozhled se rozšířil při návštěvě Paříže, kde měl možnost zhlédnout díla významných impresionistů.
V roce 1924 vydal "Malířské konfese", v nichž formou deníku vysvětloval svůj přístup k modernímu umění, aktům i krajinomalbě.
Kremlička byl významným členem skupiny Tvrdošíjných, malířů, kteří se věnovali naivistickému primitivismu. Skupina, jejíž členové sdíleli tvrdohlavý přístup k umění, se po pěti úspěšných výstavách rozpadla.
Kremlička začínal s krajinnými motivy. Nikdy se však neuchýlil k jednomu konkrétnímu uměleckému směru, s výjimkou možná neoklasicismu. Své myšlenky a syntézu skutečnosti vyjadřoval svým jedinečným stylem. Zpočátku se věnoval krajinomalbě spojené s krajinnými motivy, ale s postupem času se jeho paleta rozšířila a více se soustředil na ženské postavy a ženský akt. Jeho figurální tvorba se stále více stylizovala a získávala osobitý charakter.
Zemřel ve věku 45 let dne 3. června 1932 v Praze-Podolí a byl pohřben na Olšanských hřbitovech, ale jeho umělecké dědictví pokračuje ve svém významu. Jeho nezávislost na uměleckých směrech a schopnost syntézy různých prvků skutečnosti ho činí výrazným a respektovaným představitelem českého moderního malířství.