Základní údaje
technika | olej na plátně |
signatura | LD, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 36 x 73 |
datace od | 90. léta 19. století |
autor | 1836-1900 |
Popis
Krajina po bouři - Charakteristická práce Adolfa Chwaly, v posledních letech stále oceňovanějšího žáka Haushoferova krajinářského ateliéru, reprezentuje výtvarné kvality autorova zralého stylu, jenž se po roce 1864 dále formoval jeho trvalým pobytem ve Vídni. Odtud vyrážel za inspirací např. do povodí Dyje, ale i za alpskými jezery Königsee, Mondsee, Attersee či Traunsee a zůstával věrný komponované krajinomalbě vycházející z realistického pojetí, později pronikaného vlivem rakouského plenérismu a impresionismu. Na předkládaném plátně se otevírá pohled spíše na nížinatou krajinu takřka arkadického vyznění, kde tůň s napájejícími se kravkami i drobná lidská stafáž vytvářejí harmonii, v níž člověk zaujímá sice zásadní, ovšem také velmi pokornou Otakar Kubín (1883–1969) Levandulové pole v Simiane olej na plátně, druhá polovina 30. let. 20. století, sign. PD, 50 × 61 cm, rám Idylicky uchopená, tradičně malířsky výborně provedená práce je vynikající ukázkou Kubínova neoklasicistního období a zavádí nás do neobyčejně malebné krajiny poblíž malého provensálského městečka Simiane-la-Rotondeo, kde se malíř roku 1925 natrvalo usídlil. Oslněn tamní bohatě členěnou kopcovitou scenérií, stařičkými olivovníky tyčícími se mezi trsy voňavých levandulí, ale i charakteristickou prostotou architektury, v tomto případě kaple Notre-Dame-di-Pitié, zaznamenával radostné chvíle, jež v něm tato všudypřítomná krása probouzela. Obzvláště ho fascinovalo světlo, prvek malířský, ale i duchovní, prostřednictvím kterého dokázal malbě vdechnout klid i řád, ale také energii a lyrický náboj. Excelentní malba zahalená závojem hřejivých paprsků pochází původně ze švýcarské sbírky Musée des Beaux-Arts Neuchâtel a byla prezentována na Exposition des collections neuchâteloises, Musée des Beaux-Arts Neuchâtel, ve Švýcarsku na jaře roku 1956 pod číslem 26. Kvalitní dobová adjustace. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Levandulové pole v Simiane se vyznačuje neobyčejně ‚zpěvnou‘ barevnou tóninou roli v rámci přirozeného běhu přírody. Celý výjev se rozkládá pod vysokým dramaticky působícím nebem prozrazujícím s atmosférickou hmatatelností odcházející prudkou bouři tak, jak bylo pro Chwalu zcela typické, podobně jako zpracování předního obrazového plánu, který je plný drobnopisných precizně zpracovaných detailů a balvanů objevujících se na řadě jeho pláten. Prezentováno ve vkusné dobové adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š Leubnerové.
O autorovi
Adolf Chwala (Chvála) se narodil 4. dubna 1836 v Praze a zemřel 14. března 1900 ve Vídni. Byl českým malířem. Jeho jméno bylo omylem zapsáno jako Anton Chwala na Akademii, a v jeho pase bylo uvedeno jméno Adolf Chwala, známý jako Faltus.
Narodil se v rodině kloboučníka a začal studovat na pražské Akademii v roce 1851. Později studoval krajinářství u Maxe Haushofera. V roce 1864 se přestěhoval do Vídně, kde se oženil s Josefou Procházkovou a měl osm dětí. Během svého života cestoval mezi Čechami, Moravou, Rakouskem a Bavorskem.
Adolf Chwala vynikal v krajinomalbě a patřil k významným absolventům Haushoferovy krajinářské školy. Jeho dílo zahrnuje romantické krajiny, realistickou malbu a pozdní romantismus. Často maloval řeky, jezera a alpské scenérie. Získal uznání a stal se ceněným specialistou na nokturna, obrazy s jezerní krajinou a loďmi osvícenými měsícem. Vystavoval v Praze i ve Vídni a zanechal významnou stopu ve světě malby.