Základní údaje
technika | olej na plátně |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 65 x 50 |
datace od | po roce 1895 |
autor | 1861-1928 |
Popis
Krásná modelka - Výjimečný příklad volné tvorby Viktora Olivy, ve své době vyhledávaného ilustrátora označovaného dnes velmi výstižně epitetem „dekoratér všednosti“, představuje skvělý příklad malířsky uvolněné portrétní polohy nesené v duchu secese a inspirace soudobými zahraničními uměleckými centry v Mnichově a v Paříži. Olivova obrazotvornost byla na přelomu století mj. často zaujata mondénními slečnami, jejichž půvaby obdivoval podobně vášnivě jako jeho přátelé-umělci Jan Dědina či Luděk Marold. Představované dílo, zachycující poloakt usmívající se dívky pózující v ateliéru s novinami, lze úzce spojit právě s Maroldem, jenž zachytil tutéž modelku v tentýž čas, při témž sezení. Marold k ní ovšem připojil ještě postavu Viktora Olivy, kterého nezachytil toliko jako malíře, spíše jako obdivovatele ženských krás, jimž se v tomto konkrétním případě věnuje ve výmluvném a hluboce zamyšleném gestu. Tímto vznikla ojedinělá dvojice obrazů, která naznačuje, jaký byl rozdíl v přístupu obou umělců ke zvolené látce. Oliva z tohoto srovnání vychází jako velmi zručný malíř, jenž právem mohl pracovat bok po boku právě s Maroldem, vedoucí osobností tehdejší mladé výtvarné generace. Vysokou hodnotu díla dále potvrzuje jeho reprodukování v autorově monografii (Nechvátalová, M.: Viktor Oliva, dekoratér všednosti, život a dílo umělce z přelomu 19. a 20. století, Město Nové Strašecí, 2016, str. 121). Při konzultacích posouzeno doc. M. Rakušanovou, Ph.D., a M. Fiřtovou (roz. Nechvátalovou), M.A. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
O autorovi
Viktor Oliva byl český malíř a ilustrátor, aktivní zejména v období pozdního historismu, impresionismu a secese. Narodil se 24. dubna 1861 v Novém Strašecí. Studoval malbu na Akademii výtvarných umění v Praze v letech 1879–1883 pod vedením Františka Sequense. Následně pokračoval ve studiích na mnichovské Akademii a podnikl studijní pobyt v Paříži roku 1888.
Oliva se proslavil nejen jako malíř, ale také jako návrhář plakátů, knižních vazeb a ilustrací. Spolupracoval s pražským nakladatelstvím Jan Otto a byl vedoucím redaktorem obrazové části časopisu Zlatá Praha. Navrhoval knižní grafiku a vedl dramaturgii Topičova salónu pro nakladatele Františka Topiče, se kterým byl spřátelen.
V roce 1894 se Viktor Oliva oženil s Annou Adamcovou a usadil se v Praze na Malé Straně.
Jeho umělecké aktivity a vliv na pražskou kulturní scénu zanechaly trvalý odkaz v českém umění a designu.
Zemřel 5. dubna 1928 v Praze.