#37

Josef Čapek

Josef Čapek
#37

Josef Čapek

Technika
olej na plátně
Prodáno za
8 100 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 5 500 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
olej na plátně
signatura
PN,
Rozměry - výška x šířka (cm)
68 x 42
datace od
1936
autor
1887-1945

Popis

Střelená vrána - Dramatická, malířsky naprosto špičkově vystavěná scéna, je bravurním a  vysoce reprezentativním dílem, které v  sobě koncentruje veškerá specifika autorova vrcholného a  sběrateli nejvíce oceňovaného tvůrčího období. Meziválečná léta byla pro malíře šťastným časem, kdy se naplno věnoval práci a  trávil na venkově spokojené chvíle se svou rodinou. Čapek měl rád lesy, sbírání hub, procházky, ale obzvláště si užíval hony, jež pravidelně navštěvoval, ať už jako aktivní účastník, nebo nadšený divák. Není proto překvapením, že se lovecké motivy promítly po roce 1934 i  do jeho tvorby. Po polovině 30.  let se ovšem nad optimistickými výjevy plnými naivní radosti z  obyčejných maličkostí, které život nabízí, začala stahovat mračna úzkostné předtuchy blížících se časů. Expresivně pojaté plátno dokonale syntetizuje tento přerod, jenž se uskutečnil v  celé společnosti, ale zvláště pak v autorově nitru. Obraz zasaženého ptáka představuje vědomí ran, které začaly ve světě ničit svobodu a  ohrožovat samotné lidské bytí. Tento pocit zhmotnil Čapek pomocí ostrých diagonál, živelných tahů štětce a  kontrastních tónů červeno-černého hrozivě vyhlížejícího nebe. V  naprosto dechberoucí kompozici padá zasažená vrána k  zemi, neschopna jakkoliv zvrátit svůj osud. Autor jí věnoval většinu plátna, aby ještě více podpořil napínavý moment, při němž se divák ztotožňuje se samotným letcem. Drobnou postavu střelce, jež je charakteristicky oproštěná o  jakýkoliv popisný detail, umístil do opozitu a  prostřednictvím výstřelu v  opačném směru pak vizuálně zaznamenal střetnutí, které ještě více podtrhuje komplexní dynamiku výjevu. Do celé kompozice se vědomě propsaly futuristické tendence oslavující pohyb, rychlost a  pokrok, v  ostře sekaných tvarech ptáka můžeme spatřovat formy nápadně podobné stíhacím letounům. Inspiraci pro obraz Střelená vrána Čapek popsal vlastními slovy: „Vzpomínám na Alše a na lidovou píseň, slyším ránu myslivcovy pušky a také cítím tu nekonečnou propast, do níž se postřelený pták propadá, tu nekonečnost smrti.“ Dílo, jež je skvělou ukázkou Čapkova mistrovství, zaujme i  svou proveniencí původně z  výborné ostravské sbírky JUDr.  Vladimíra Kouřila a nyní z kvalitní zahraniční sbírky. Obraz byl vystaven v  roce 1936 v  Obecním domě na členské výstavě Umělecké besedy (11.  12. 1936 – 31. 1. 1937, kat. č. 20). Autenticitu dokládá dobová fotografie díla s  potvrzením pravosti od samotného autora. Plátno je reprodukováno v  autorově monografii (Josef Čapek, č.  38, Melantrich, Praha 1937). Při konzultacích posouzeno prof.  J.  Zeminou a  PhDr.  K.  Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc.

O autorovi

Josef Čapek, narozený 23. března 1887 v Hronově, byl význačným českým malířem, grafikem, knižním ilustrátorem a spisovatelem první poloviny 20. století. Zemřel v dubnu 1945 v koncentračním táboře Bergen-Belsen. Byl starším bratrem Karla Čapka, významného českého spisovatele.

Po absolvování střední školy v roce 1903 se Josef Čapek rozhodl pracovat jako dělník v úpické továrně F. M. Oberländera. Ovšem jeho vášeň pro umění ho přivedla do Prahy, kde začal studovat na Uměleckoprůmyslové škole. Zde se také setkal se svou budoucí manželkou Jarmilou Pospíšilovou.

V roce 1910 se vydal s Karlem do Paříže, kde navštěvoval Colarossiho akademii a kde oba bratři společně začali psát první verzi dramatu "Loupežník". Po návratu do Prahy se zapojili do bouřlivých debat mezi umělci. V důsledku toho opustili spolek Mánes a stali se zakládajícími členy nové Skupiny výtvarných umělců.

Josef Čapek byl zpočátku ovlivněn pocézannovskou francouzskou malbou, ale brzy začal experimentovat s kubismem. Jeho díla se vyznačují silným emotivním nábojem a na přelomu války vytvořil několik cyklů symbolizujících válku. Velmi ho inspirovaly dětské motivy a krajinářství. Jako jevištní výtvarník spolupracoval s mnoha významnými divadly, včetně Národního divadla v Praze, Státního divadla v Brně a Městského divadla na Vinohradech.

Tento talentovaný umělec zanechal trvalý otisk v českém umění, a i přes tragický závěr svého života zůstává jeho odkaz nezapomenutelným.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr