Základní údaje
poznámka 1 | Konzultováno s Dr. Janem Vykoukalem. Provenience: Dílo pochází z významné sbírky. Odhadní cena 220 000 – 380 000 Kč. |
poznámka 2 | Skupina 42 představuje v kontextu českého umění 20. století jeden z nejdůležitějších fenoménů. Inspiraci její představitelé nacházeli v civilistní tematice, v městské krajině, v perifériích a zákoutích a v jejích esteticky nekonvenčních prvcích. V obrazech prázdných měst s továrnami, komíny, automobily, neupravených předměstí jako výmluvných symbolů, či atributů moderní doby s jejím existenciálním obsahem, tematizovali jejich syrovou vizualitu a odkrývali zvláštní poetické a nostalgické kouzlo. Výrazně zastoupen je v nabízené kolekci zejména malíř František Gross. K výtvarně pozoruhodným dílům patří obraz Stožáry (krajina se sloupy a domkem) z roku 1946. Formálně redukovaná městská scenérie reprezentující v podstatě průmyslovou krajinu, oproštěná, syrová síla obrazu je svérázně podtržená esteticky přiznanou strukturou dřevěné podložky. Rozměrná malba Tři strojky z roku 1971 reprezentuje pozdní etapu tvorby Františka Grosse. Ačkoliv malíř v základu recykluje svůj osobitý vizuální slovník z umělecky nejhodnotnějšího období 40. let, malba nicméně přesvědčuje o tom, že ani v této fázi nijak neustrnul a že mu nechyběla potřeba dalšího výtvarného hledání ani tvůrčí kreativita. V této malbě vystupňoval nejen smysl pro dekorativní kvality obrazu zdůrazněné plošnou skladebností a zářivou barevností. Plochu rozehrál s nezávaznou, hravou, takřka popartovou lehkostí a s citem pro nadčasovou grotesknost |
Popis
O autorovi
František Gross se narodil 19. dubna 1909 v Nové Pace a zemřel 27. července 1985 v Praze. Po ukončení studia na reálce v Nové Pace v roce 1917 pokračoval ve svém vzdělávání na Českém vysokém učení technickém v Praze pod vedením profesora Oldřicha Blažíčka a následně na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Františka Kysely. V roce 1931 byl spoluorganizátorem kubistické výstavy v Nové Pace spolu s Ladislavem Zívrem a Františkem Hudečkem. Byl aktivním členem několika uměleckých sdružení - od roku 1941 Umělecké besedy, v letech 1942 – 1948 Skupiny 42 a od roku 1945 sdružení Hollar. V letech 1961 – 1970 byl členem skupiny Radar. Jako člen KSČ se aktivně hlásil k levicovým názorům. Ve svém díle čerpal inspiraci z kubismu a konstruktivismu, využíval techniky frotáže a koláže a jeho tvorba byla proslulá poetickými a civilistními motivy. Jeho práce jsou zastoupeny v prestižních institucích, jako je Národní galerie v Praze, Galerie výtvarného umění v Olomouci nebo Oblastní galerie výtvarného umění ve Zlíně.