Základní údaje
poznámka 2 | Nabízený soubor děl Milana Knížáka patří do období šedesátých let 20. století, kdy se autor stal průkopníkem nových intermediálních forem umění, ať už akčního umění, happeningů nebo performancí v českém prostředí. Díky kontaktu J. Chalupeckého se Knížák v polovině 60. let seznámil s představitelem mezinárodního hnutí Fluxus Georgem Maciunasem a záhy se stal ředitelem jeho východní části (Fluxus East). Do úzkých souvislostí s mezinárodními aktivitami Fluxu patří Knížákova Destruovaná hudba se zásahy a destrukcí gramofonových desek, činnost rockové kapely Aktual, ale také návrhy módy, které byly radikální formou sebevyjádření. Knížákova tvorba tohoto období patří k zásadním hodnotám českého poválečného umění a je nedílnou součástí mezinárodního kontextu. |
Popis
O autorovi
Milan Knížák, narozený 19. dubna 1940 v Plzni, je uznávaný český výtvarník, hudebník a performer, známý svou příslušností k mezinárodnímu hnutí Fluxus.
Jeho kariéra zahrnuje pozice rektora Akademie výtvarných umění v Praze mezi lety 1990 a 1997 a ředitele Národní galerie v Praze od roku 1999 do května 2011. Vedl také Ateliér intermediální tvorby na AVU od roku 1989 do roku 2015.
Knížákova tvorba je rozmanitá a zahrnuje akce, výtvarné umění, architekturu, design, módu, poezii, fotografii a hudbu. Jeho otec, Karel Knížák, byl malířem a řídicím učitelem, což ovlivnilo Milanovu cestu k umění.
Přestože začal studovat na Vysoké škole pedagogické v Praze a později na Akademii výtvarných umění v Praze, obě školy opustil, aby se plně věnoval své umělecké kariéře.
Knížákovo dílo je charakteristické svou inovativností a multidisciplinárním přístupem, který překračuje tradiční hranice umění.