Základní údaje
Poznámka | Přiložen certifikát pravosti potvrzený Milanem Knížákem. Pro tvorbu velkoformátových plastik zvolil Knížák keramiku; materiál, který je běžně spojován s oblastí užitého umění, především s drobnými soškami, dekorativními upomínkovými předměty. Motivem Žíhaného koně se stává napětí ve spojení několika nesourodých prvků: realisticky ztvárněná koňská hlava je nasazena na sedící psí tělo, které je pokryto vzorem pop artových černobílých květů. Směsice birazních prvků vytváří celek vyzařující provokativní energii. Zvíře mezi koňem a psem, přísně realistické i uvolněně hravé, napůl skutečné zvíře, napůl hračka, atrakce na kolotoči, se nepodobá ničemu a zároveň nám něco připomíná. S postmoderní lehkostí kombinuje neslučitelné a vytváří z nich nové symboly. Stejně jako v další Knížákově tvorbě jsou keramické sochy podány s razantní přímočarostí, jasným výtvarným názorem a nekonformním uměleckým přístupem. |
Popis
O autorovi
Milan Knížák, narozený 19. dubna 1940 v Plzni, je uznávaný český výtvarník, hudebník a performer, známý svou příslušností k mezinárodnímu hnutí Fluxus.
Jeho kariéra zahrnuje pozice rektora Akademie výtvarných umění v Praze mezi lety 1990 a 1997 a ředitele Národní galerie v Praze od roku 1999 do května 2011. Vedl také Ateliér intermediální tvorby na AVU od roku 1989 do roku 2015.
Knížákova tvorba je rozmanitá a zahrnuje akce, výtvarné umění, architekturu, design, módu, poezii, fotografii a hudbu. Jeho otec, Karel Knížák, byl malířem a řídicím učitelem, což ovlivnilo Milanovu cestu k umění.
Přestože začal studovat na Vysoké škole pedagogické v Praze a později na Akademii výtvarných umění v Praze, obě školy opustil, aby se plně věnoval své umělecké kariéře.
Knížákovo dílo je charakteristické svou inovativností a multidisciplinárním přístupem, který překračuje tradiční hranice umění.