Popis
KRISTUS NESE TĚŽKÝ KŘÍŽ, LIST Č. 10 Z CYKLU "RYTÉ PAŠIJE"
1512
Mědiryt na papíru, 7,6x11,9 cm. Ryté pašije (1507-1512) byly jednou ze čtyř hlavních sérií náboženských tisků vytvořených Dürerem a pomohly vytvořit jeho pověst vynikajícího renesančního grafika. Dalšími byly dřevořezové série Život Panny Marie, Velké a Malé pašije, všechny vydané v roce 1511. Ryté pašije se skládají z patnácti malých rytin a vyprávějí příběh o zradě Krista Jidášem, o jeho ukřižování a zmrtvýchvstání. Dürer je proslulý vynalézáním nových a nápaditých způsobů, jak zobrazovat scény z křesťanských příběhů. Ryté pašije jsou kompozičně velmi dramatické, komplikované a i symbolicky složité, s emotivními kontrasty světla a stínu. Na rozdíl od populističtějších dřevořezů byly navrženy tak, aby oslovily exkluzivnější trh znalců a sběratelů. Protože trvalo několik let, než byla série dokončena, je pravděpodobné, že jednotlivé snímky byly prodávány samostatně.
Okraj 2 mm. Dobový, velmi kvalitní a kontrastní otisk, na levém okraji na rubu mapa, na rubu ztenčení papíru po odtrženém lepu v pravém horním rohu.
Bartsch 12 Meder 12 ; Koehler 51; Schoch, Mende, and Scherbaum 50c2.
Albrecht Dürer byl jedním z největších německých malířů a myslitelů renesance. Jeho umění dominovalo evropské kultuře na počátku šestnáctého století – převedl německou gotiku plynule do období renesance. Již od dětství projevoval Dürer vzácný a výjimečný kreslířský talent. Podstatný vliv na zralou Dürerovu tvorbu měla jeho druhá cesta do Itálie, podniknutá s Pirckheimerovou podporou v letech 1505 - 1507. Do jeho velkolepého díla patří více než 1100 kreseb, 34 akvarelů, 108 mědirytů a leptů, kolem 246 dřevořezů a 188 maleb.
O autorovi
Albrecht Dürer se narodil 21. května 1471 v Norimberku. Ve svém uměleckém odkazu zanechal více než 1100 kreseb, 34 akvarelů, 108 mědirytů a leptů, kolem 246 dřevořezů a 188 maleb. K tomuto rozsáhlému dílu se dodnes přidávají nově objevené položky. Například 8. června 2005 tisk oznámil, že velké okno z barevného skla v kostele Sv. Jakuba ve Straubingu, na němž je zobrazen Mojžíš přijímající desky zákona, vzniklo podle Dürerova návrhu.
Dürer byl mistrem nejvyššího řádu, který sklenul oblouk od středověku k renesanci. Byl prvním německým umělcem, který napsal o svém životě a jako první zacházel s autoportrétem jako se samostatným žánrem. Již v raném stádiu přivedl akvarel a tisk k umělecké a technologické dokonalosti. Dále byl první v Německu, kdo kreslil akty podle živých modelů, a podpořil své praktické dílo umělecko-teoretickými pojednáními. V roce 1525 vydal v Norimberku první knihu o matematice pro dospělé v němčině s názvem "Uvedení do měřictví", a o dva roky později Nauku o opevňování. Tyto dvě teoretické práce spolu s posmrtně vydanými "Čtyřmi knihami o proporci" (1528), na kterých pracoval dvacet let, patří k důležitým pojednáním z oblasti teorie umění.
Dürerova epoche, označovaná v Německu jako doba kolem roku 1500, je spojována s jeho výjimečným uměleckým přínosem a dobou rozkvětu v umění. Albrecht Dürer zemřel 6. dubna 1528 v Norimberku.