Základní údaje
Popis předmětu | odborná expertiza PhDr. Rea Michalová, Ph.D., odborná expertiza Mgr. Ing. Ivo Binder |
Signatura | PD Istler 45 |
Technika slovně | olej, malířská lepenka |
Rozměry cm | 62 x 51 |
Vystavováno | Konfrontace 2, Topičův salon, 26. 9. - 14. 10. 1945
Josef Istler, Mansarda, Brno, 1945, č. k. 51
Skupina RA, Dům u Kamenného zvonu, GHMP, 1988, č. k. 41 („Bažiny“), reprízováno v Oblastní galerii Roudnice nad Labem, Krajské galerii Hradec Králové, Horácké galerii výtvarného umění v Novém Městě na Moravě a v Oblastní galerii výtvarného umění v Gottwaldově (Zlíně)
Letní výběr, Woxart, Praha, 7. 7. - 27. 7. 2009 |
Reprodukováno | Josef Istler v soukromých sbírkách, vyd. Galerie Vltavín, 2016, s. 21 („Bažiny“)
Letní výběr, Woxart, Praha, 7. 7. - 27. 7. 2009, s. 5 |
Popis
O autorovi
Josef Istler se narodil 21. prosince 1919 v Praze a zemřel tamtéž 19. června 2000. Byl významným českým malířem, grafikem, fotografem, typografem a učitelem. Na počátku jeho umělecké kariéry stálo studium malby u německého malíře Waltera Höfnera. Nicméně bylo jeho tvorba hluboce ovlivněna díly Maxe Ernsta a Paula Klee.
Istler je považován za klíčovou postavu druhé generace českých surrealistů. Během rané fáze své kariéry se v jeho díle mísil surrealismus s abstrakcí, což bylo zřetelným odrazem politických a společenských poměrů doby, zejména během 2. světové války. Pocity strachu, úzkosti a melancholie byly prostřednictvím surrealistického přístupu vyjádřeny ve svém nejčistším tvaru. V té době nemohl Istler pracovat volně a jeho raná tvorba byla prezentována hlavně v okruhu členů Skupiny Ra, často ve spolupráci s básníkem Ludvíkem Kunderou.
Josef Istler byl také členem Skupiny Ra a mezinárodního uskupení Cobra. Jeho díla často nacházela své inspirace v básních Ludvíka Kundery, což vedlo k fascinujícím spojením mezi malbou a poezií. Byl také silně ovlivněn setkáním s K. Teigem a TOYEN, dvěma význačnými postavami českého surrealismu. Toto setkání ho přivedlo blíže k jeho generačním vrstevníkům, což nakonec vedlo k jeho zapojení do Skupiny Ra.
V průběhu své kariéry tvořil Istler nejen v oblasti malby a grafiky, ale také se věnoval fotografii, typografii a pedagogice. Jeho práce se staly neodmyslitelnou součástí českého výtvarného umění 20. století.