#2

Vladimír Boudník
(1924 – 1968)

Variace na Rorschachovy testy

Boudník Vladimír 1924–1968
#2

Vladimír Boudník
(1924 – 1968)

Variace na Rorschachovy testy

Fine Arts
1 limit
602 zobrazení
Prodáno za
80 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
Vyvolávací cena: 65 000 Kč
11. 4. 2021 13:30

Základní údaje

Poznámka
V experimentálním grafickém i akčním díle Vladimíra Boudníka se celoživotně odrážel zájem o psychologii a zobrazení psychických stavů. Variace na Rorschachovy testy jsou Boudníkovou uměleckou interpretací psychiatrické lékařské metody, jejímž principem jsou volné asociace vycházející z abstraktních skvrn, symetricky otisknutých na přepůleném papíře. Boudník se tématem asociací z nepředmětných skvrn zabýval už v padesátých letech 20. století ve svých akčních procházkách starou Prahou, při nichž dotvářel nalezené skvrny na oprýskaných omítkách domů. V šedesátých letech se k motivu vrátil také ve strukturální grafice, v mnoha variacích na Rorschachovy testy, v nichž využil princip otisku, zrcadlení a zdvojení spolu s nepatrnými obměnami barevných zemitých tónů. Působivé tisky atakují naše zrakové vjemy, ale také naše představy a podvědomí.

Popis

Variace na Rorschachovy testy, 1967 - strukturální grafika, 2/5, papír, pasparta, rám, plexisklo, 34,5 × 48,6 cm, sign. UD Vladimír Boudník 1967, na rubu štítek Jacques Baruch Gallery

O autorovi

Vladimír Boudník, narozený 17. března 1924 v Praze a zesnulý 5. prosince 1968 v témže městě, byl významným českým grafikem a malířem, který se stal průkopníkem uměleckého směru zvaného explosionalismus. Již během svého vzdělávání na Státní grafické škole v Praze pod vedením profesora Rudolfa Beneše si osvojil netradiční přístup k umění.

Za druhé světové války byl Boudník nasazen v Německu a po válce pracoval v ČKD Vysočany. Bylo to právě v tomto průmyslovém prostředí, kde nacházel inspiraci a materiál pro svou netradiční tvorbu. Zvláštní odstřižky plechu, zlomené pilníky, šrouby a raznice se stávaly surovinami pro jeho díla. Vynikal v aktivní grafice, kde vlisovával různé materiály do plechových plátů, ze kterých poté tiskl své grafiky. Jeho magnetické grafiky, kde používal kovové piliny a magnety, byly stejně unikátní.

Není náhoda, že Boudníkův vztah k umění byl tak hluboký a osobní. V rámci svého explosionalizmu se často věnoval akčnímu umění a happeningům. Na zdech pražských domů vytvářel abstraktní kresby, k čemuž ho inspirovaly náhodné skvrny a odchlíplá omítka. Jeho tvorba, plná existenciálních motivů a hlubokého vztahu ke světu, předznamenala nástup informelu, směru čistě abstraktního.

Přestože svá díla neprodával, ale rozdával je svým přátelům a kolegům, získal si uznání a pozornost veřejnosti. Jeho první autorská výstava se konala v dělnické kantýně a poslední v roce 2007 v Domě U Zlatého prstenu v Praze.

Boudníkův život byl plný kontrastů a tragiky. Jeho smrt oběšením v prosinci 1968 byla důsledkem neúspěšného pokusu o simulaci pocitů strangulace. Jeho blízkým přítelem byl spisovatel Bohumil Hrabal, který na něj často vzpomínal ve svých dílech, zejména v povídce "Něžný barbar", kde líčil jejich společný život až po Boudníkovu tragickou smrt.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr