#49

Antonín Málek
(1937 – 2021)

Bez názvu, 2 ks

Antonín Málek
#49

Antonín Málek
(1937 – 2021)

Bez názvu, 2 ks

Technika
tužka, papír
Rozměr
každá 20 x 15 cm
Not sold
18 000 Kč
Etcetera Auctions s.r.o.
Etcetera Auctions s.r.o.
27. 11. 2021 18:30

Basic info

technika
tužka, papír
rozměr
každá 20 x 15 cm
rok
1960
signatura
každá sign. Málek 60
rám
rám, sklo
provenience
LITERATURA Ilona Víchová (ed.), Antonín Málek, Galerie Brno 2005, s. 41. Antonín Málek patří do skupiny umělců, kteří v  důsledku srpnové okupace odešli z  domoviny a  ve své práci pokračovali v  emigraci. Během působení ve Švédsku a v Německu se jeho tvorba nenásilně integrovala do tamní umělecké scény a  byla hojně reflektována výstavami, ohodnocena řadou cen. Málek opustil Českou republiku v  roce 1968 vybaven důležitými zkušenostmi výtvarnými i intelektuálními. Kromě studií na Akademii výtvarných umění v Praze (1957–1963), jež mu umožnila vzájemnou konfrontaci i teoretický základ, sehrálo významnou roli jeho přátelství s Janem Koblasou a Mikulášem Medkem, v jehož ateliéru se umělci scházeli, i setkávání s dalšími představiteli o něco starší generace (Vladimírem Boudníkem, Josefem Istlerem, Jiřím Kolářem) a  s  důležitými teoretiky. Umělcům z  Málkova okruhu byla blízká existenciální literatura, absurdita Samuela Becketta, moderní klasická i experimentální hudba. Podstatnou zkušeností bylo uspořádání dnes již legendárních neveřejných Konfrontací (1960), které Málka ve zvolené cestě výtvarného uvažování jen utvrdily. Kresby tužkou na papíře z  roku 1960 jsou typickou ukázkou Málkova informelního projevu, kterým umělec společně se svými souputníky z okruhu neveřejných Konfrontací (Janem Koblasou, Jiřím Valentou, Antonínem Tomalíkem, Zbyškem Sionem a  dalšími) prošel v  počátcích 60. let. Kresebné linie prokazující typické informelní cítění zde vyvěrají z existenciálních prožitků a  niterných dramat. Energicky se shlukují a  vrství na papírové ploše, která je narušována silovými procesy rytí, protlačování a odírání vrchní papírové vrstvy. Tento princip drásání a zraňování materiálu, ať už jde o papír, sádru či akronex, je u Málka nejen odkazem k tělesnosti a s ní související materiálnosti, ale také podprahovým vláknem k člověku jako duchovní bytosti s jejím hluboko ukrytým, o to však zranitelnějším nitrem.
autor
(1937-2021)

About

Bez názvu, 2 ks

Author

Antonín Málek se narodil 28. srpna 1937 v Plzni. V letech 1952–1956 navštěvoval Střední výtvarnou školu na Hollarově náměstí v Praze a následně strávil přípravný rok k přijetí na Akademii výtvarných umění v Praze (prof. Jaroslav Vodrážka). Na Akademii studoval v letech 1957–1958 v ateliéru prof. Vlastimila Rady a poté do roku 1963 v malířském ateliéru prof. Karla Součka. Během studií se spřátelil s umělci jako Jiří Valenta, Milan Ressel, Bedřich Dlouhý, Zbyšek Sion, Jan Koblasa a dalšími.

V době tuhého komunistického režimu Antonín Málek hledal inspiraci mimo školní prostředí. Poskytovaly mu ji přehrávky současné klasické hudby, jazz, neoficiální přednášky Jaromíra Pečírky o moderním západním umění a setkání s dalšími výtvarníky, včetně Vladimíra Boudníka a Mikuláše Medka.

V roce 1968 po okupaci Československa uskutečnil svou první samostatnou výstavu v Galerii nakladatelství Lidová demokracie na Karlově náměstí. Následně emigroval do Švédska, kde žil a pracoval v městečku Alingsås a později v Kielu v letech 1973–1979. V roce 1977 získal švédské občanství a poté se přestěhoval do Kolína nad Rýnem v roce 1979.

Během 70. let Antonín Málek vytvářel portréty a figurální kompozice, ve kterých se projevovala úzkost a ironický škleb. Malíř se však vymezoval proti schematizaci obrazové formy a zaměřoval se na lidské reakce na skutečnost. V jeho dílech lze spatřit expresivní a deformované masky, které vystavují zraňujícím atakům okolí.

Roku 1993 byl Antonín Málek pozván na kolínskou Fachhochschule do Ladákhu v indickém Tibetu, kde se věnoval restaurování nástěnných maleb v rámci projektu Save Alchi. Od té doby pravidelně navštěvoval toto místo, kde maloval tibetskou krajinu a kláštery. Roku 1998 podnikl cestu do kambodžského Angkor Vat v rámci konzervačního a dokumentačního projektu a následujícího roku působil jako pedagog na Královské Akademii umění v Phnompenhu.

Antonín Málek zemřel 29. října 2021 v Trnové, ale jeho umělecké dědictví pokračuje ve svých dílech a odkazu, který zanechal ve světě umění.

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection