#37

Svätopluk Mikyta
(1973)

TENSION I.

SVATOPLUK MIKYTA (*1973)
SVATOPLUK MIKYTA (*1973)
SVATOPLUK MIKYTA (*1973)
#37

Svätopluk Mikyta
(1973)

TENSION I.

Sold for
140 000 Kč
Etcetera Auctions s.r.o.
Etcetera Auctions s.r.o.
Starting price: 140 000 Kč
25. 11. 2023 18:30

Basic info

signatura
přiložen autorský certifikát
technika
kombinovaná technika, objet trouvé, šamotová hlína, kov
rozměry
výška 165 cm
rok
2019

About

VYSTAVENO Fragmenty fragmentu, Galerie Jelení, Praha 2019. Svätopluk Mikyta se ve své tvorbě často zaměřuje na otázku fragmentarizace paměti (třeba když staré knížky z období tzv. reálného socialismu převrstvoval svými zásahy a výtvarnými interpretacemi). Tato procesuálnost, časovost, která má za následek i hroucení, rozklad, zasahuje zcela zásadně také do konkrétního tvaru jeho artefaktů. Ten je v určitém momentu podchycen a zvýrazněn adjustací. Vzpomínání i zapomínání je však svým způsobem tvůrčí proces, jde o nové komponování, sestavování, modelování. Některé nově vznikající modely dějin mohou být ale potenciálně nebezpečné a ztráta povědomí o způsobu jejich vzniku prohlubuje destruktivní dopady takových „srostlin“. Mikyta využívá specifických vlastností materiálů, respektuje jejich povahu a nechává je projevovat svébytné vizuální, emocionální i taktilní kvality. Autor studoval na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění, stal se laureátem Ceny Oskára Čepana a absolvoval řadu zahraničních výtvarných stáží.

Author

Svätopluk Mikyta, narozený 20. března 1953, je významný slovenský umělec, jehož tvorba spojuje různé umělecké linie, zejména "duchampovskou" a "picassovskou". I přesto, že se narodil v období, kdy existovalo Československo, aktivně začal pracovat až po rozdělení republiky.

Jeho umělecký přístup zahrnuje používání ready-made techniky, kdy si půjčuje reprodukce knih, časopisů a plakátů, do kterých vstupuje svou vlastní kresbou nebo grafikou, což nazývá "překreby" (overdrawings). Tento proces umožňuje vytváření obrazových narativů, které spojují motivy, úvahy a osobní reflexe, spíše než soudy.

Mikytovy práce často vycházejí z ruin, které postmoderna vytvořila otřesem hodnot, a skládají novotvary, které posouvají reprezentativní dobové reprodukce fotografií do nových situací. Přestože často volí ilustrativní obrazy propagandy nebo jasné znaky, jeho práce působí velmi osobně díky ručnímu zásahu.

Významnou roli hraje i Mikytovo vystavovatelské myšlení a komponování jednotlivých exponátů, které tvoří jeden celek. Jeho poslední výstavy, jako "Variabilita turba" v Krokus Gallery v Bratislavě v roce 2014, nebo "Pomoderna a sedm monochromů" v Pollansky Gallery v Praze v roce 2014, měly výrazný instalační záměr.

Stipendijní pobyt ve Stuttgartu v roce 1995 byl pro Mikytu zásadní, označil začátek svého středoevropského pohybu. Tento pobyt byl motivován odžitou totalitní zkušeností a uvědoměním, že stojaté vody mohou být jedovaté. Při tomto pobytu zakoupil kufr s myšlenkou, že ho použije na svou první výstavu v Americe, což se naplnilo v roce 2009 výstavou "By the Way" v Photoport Gallery v Bratislavě.

Mikytova tvorba se často odkazuje na historii, lokální tradice a paměť, aktivizovanou skrze asociativní obrazy.

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection