Basic info
technika | akvarel, kvaš papíře |
rozměr | 17,8 x 18,7 cm |
rok | okolo 1918 |
signatura | LD Kupka |
rám | rámováno, v paspartě, pod sklem |
autor | 1871 - 1957 |
About
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Vystaveno: Frank Kupka, Kestner-Gesselschaft v Hannoveru, 1966. Spencer A. Samuel&Company, Ltd, New York, březen – duben 1968. František Kupka: Painting and Works on Paper v Louis Stern Fine Arts Galler, West Hollywood, 9. 1. – 10. 4. 1999. Publikováno: Wieland Schmied, Frank Kupka, Kestner-Gesselschaft v Hannoveru, 1966. Frank Kupka, Spencer A. Samuel&Company, Ltd, New York, 1968, obálka katalogu. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Základní Kupkovou představou byla rotace, pohyb kolem středové osy, který uvolňoval další okolní plány, strhával je do obdobného dění. Je zřejmé, že Kupkovy byl blízký pohyb vrtule, kdy každá elipsa se mu stávala jedním jejím listem, kroužícím kolem jednoho společného středu. Tato silná představa je na této kresbě nejpatrnější. Kupka se vždy zajímal o znázornění pohybu, nicméně nechtěl jej pojímat mechanicky či kauzálně, přitahoval jej proces přeměny, vtahující do sebe okolní prostředí. Na této kresbě pracoval se základními barvami, jež umístil do společného středu, které mají červená, žlutá a modrá společný. V tomto ohledu je kresba významná: je jich velmi málo známých, na nichž by uplatnil základní barvy ve spojení s ovoidy, jejichž obrysy do sebe pronikaly. Máme zde skvělou ukázku Kupkovy archetypální obrazivosti, jakýsi základ základu, jenž se rozvíjí v čím dále větších okruzích do okolí. Ne nadarmo tato kresba byla s oblibou vystavována. Vyjadřuje totiž základ Kupkova uvažování, jeho zdroj a východiska. Tvarové či inspirační zdroje tohoto motivu mohou odkazovat až k Aloisu Studničkovi, k jeho Cvičení v kruzích a spirálách, s nímž byl Kupka dobře obeznámen. Kresba byla vystavena na Kupkově samostatné výstavě v roce 1966 v Kestner-Gesselschaft v Hannoveru, na výstavě Kupky v Spencer A. Samuel&Company, Ltd, New York, březen – duben 1968, zde byla reprodukována na obálce katalogu, na Kupkově výstavě: František Kupka: Painting and Works on Paper v Louis Stern Fine Arts Galler, West Hollywood, 9. 1. – 10. 4. 1999. Ohledně její výstavní historie stojí za zmínku jedna věc: kresba byla vystavena na Kupkově samostatné výstavě v Kestner-Gesselschaft v Hannoveru v roce 1966, jejíž existence se většinou v přehledech Kupkových výstav nezmiňuje. Je to chyba. Šlo o výstavu kreseb, zejména kvašů, které osobně vybral Wieland Schmied, jenž byl tehdy ředitelem této výstavní síně, jeden z největších evropských historiků umění dvacátého století. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích objevují pouze výjimečně a draží se v rozmezí 1 000 000 - 1 500 000 CZK
Author
František Kupka se narodil 23. září 1871 v Opočně. Mládí strávil v Dobrušce, kde se vyučil sedlářskému řemeslu. Později byl poslán na pražskou Akademii výtvarných umění, kde studoval historickou a náboženskou malbu. Poté pokračoval ve studiích na Akademii výtvarných umění ve Vídni a následně získal stipendium a odjel do Paříže, kde studoval na École des Beaux-Arts.
František Kupka byl známý jako jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství a byl jedním z představitelů orfismu. Jeho práce ovlivněné hudbou a poezií vytvářely nový výtvarný směr, který spojoval malbu s jinými uměleckými disciplínami.
Výtvarnou techniku Františka Kupky lze popsat jako abstraktní a impresionistickou, často kombinoval různé styly a experimentoval s barvou a formou.
František Kupka strávil většinu svého života ve Francii a zemřel 24. června 1957 v Puteaux. Je pohřben v Paříži na hřbitově Père-Lachaise.