Basic info
signatura | zezadu GRYGAR |
technika | akryl na plátně |
rozměry | 40 x 40 cm (2x) |
rok | 2004 |
About
Opatřeno odborným posudkem PhDr. Karla Srpa. Z posudku PhDr. Karla Srpa: Obrazy, kterým se Milan Grygar soustavně věnoval v prvém desetiletí nového tisíciletí, se zabývají krajními výrazovými možnostmi, zcela ojedinělými a originálními přístupy, jež se v českém umění v tak vyhraněné podobě dosud neobjevily. Grygar vysloveně zaměstnává a rozvíjí zóny senzibility tím, že se soustředí na co nejjednodušší výrazové prostředky. Do prázdné červené plochy, pojednané splývavým rukopisem, z nějž není patrný jakýkoli tah, zasahuje v její druhé polovině černá, oddělená od červené diagonálou. Poměr vzdálenosti červené a černé určuje na obou stranách obrazu zlatý řez. Horizontální obraz, rozdělený na dvě stejně velké čtvercové části, je autorovou výraznou meditací o proporcích, o vztahu harmonie a disharmonie, o co možná nejjednodušších vstupech, které však silně působí na divákův vjem. Máme tak před sebou dvě stejně velká, propojená pole, jejichž souběh zaměstnává mysl, vyvolává dojem nerovnovážnosti, stejně jako otázky po vztahu červené a černé. Grygar je jeden z mála českých umělců, kteří dokázali povýšit formu na obsah, pracovali s formou jako formou, čímž se zařadili do mezinárodního kontextu abstraktní malby, a vyhranil se proti jejímu spojení s postkonstruktivismem. Autor vyloučil jakoukoli naraci, cokoli, co by se dalo převést do slov a vyložit jako příběh: setrval u bezprostředního vjemu a základních kompozičních zákonitostí. Obdobná díla se na našich a dalších prestižních aukcích draží v rozmezí 400 000 – 600 000 CZK.
Author
Milan Grygar se narodil 24. října 1926 ve Zvolenu na Slovensku a již v dětství projevil silný zájem o umění. Svá studia zahájil během války na Škole uměleckých řemesel v Brně a pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl mezi jeho učiteli také renomovaný umělec Emil Filla.
Grygar se v průběhu své kariéry věnoval hlavně výzkumu a experimentaci s vztahem mezi obrazem a zvukem. V roce 1965 představil svoje akustické kresby, kde propojil vizuální a zvukovou komponentu svých děl. Toto spojení se stalo klíčovým prvkem jeho uměleckého výrazu, který v následujících letech dále rozvíjel. V 80. letech se Grygar obrátil zpět k tradiční malbě, ale i zde integroval zvukové a vizuální aspekty.
Jeho díla často vycházela z kubismu, abstrakce a geometrické kompozice. Kromě malby se Grygar věnoval i tvorbě filmových plakátů a byl aktivním členem uměleckých společností, jako je S. V. U. Mánes.
Význačný pro Grygarovu kariéru je ojedinělý způsob, jakým spojoval vizuální a zvukovou stránku svých děl, a jeho snaha o vytvoření autonomního multidimenzionálního obrazu. Tento český malíř a grafik je dnes považován za význačnou postavu v evropské neoavantgardě.