#174

Miroslav Vystrčil
(1924 – 2014)

LEŽÍCÍ ŽENA

MIROSLAV VYSTRČIL 1924 - 2014 - LEŽÍCÍ ŽENA
#174

Miroslav Vystrčil
(1924 – 2014)

LEŽÍCÍ ŽENA

Sold for
44 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Starting price: 35 000 Kč
4. 12. 2024 18:00

Basic info

Signováno
nesign.
Rozměry
34 x 62 cm
Datace (rok)
1963
Další info
železo

About

Kolem roku 1959 Miroslav Vystrčil opustil klasickou figuru a vrátil se k ní pouze v abstrahující formě. Modelování vyměnil za kov a svařování, popisné detaily za čisté a prosté linie. Od roku 1967 byl členem uměleckého uskupení Klub konkrétistů. Ze stejného období v souvislosti se zakázkami pro veřejný prostor se u autora objevuje nové tvarosloví blízké abstraktní organické struktuře. Nabízené dílo Ležící žena v bukové variantě je součástí sbírek Galerie výtavarného umění v Náchodě. Připomenutí Vystrčilovy tvorby, obohacující české poválečné dějiny umění, se podařilo skrze retrospektivní výstavy z roku 2017 v Chebu a 2019 v Náchodě. Dílo bylo po několik desetiletí součástí umělecky ztvárněné zahrady autorova ateliéru v Praze. Ref.: GAVU Cheb, Miroslav Vystrčil. Retrospektiva, 2017. Str. 42.

Author

Miroslav Vystrčil byl český sochař, medailér, šperkař a designér plakátů, známý svou rozmanitou tvorbou a účastí ve skupině Máj 57. Narodil se 24. února 1924 v Brně.

Vystrčil studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně a následně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl ovlivněn klasicismem svého profesora Bedřicha Stefana. Během své kariéry byl členem Umělecké besedy a později se připojil ke skupině Máj 57. Jeho raná díla zahrnovala sádrové akty, které připomínaly styl Picassa a Laurense, ale vynikaly expanzivitou a lyrickostí.

V polovině 50. let získal Vystrčil první významnou zakázku na devět reliéfních domovních značek pro sídliště v Kladně-Kročehlavech. Jeho sochařská tvorba byla spojena se sorelou a patřila k nejlepším v té době v Československu.

V 60. letech se Vystrčil přiklonil k abstraktním geometrizujícím plastikám a začal vystavovat s Klubem konkrétistů. Po nástupu normalizace se věnoval převážně realizacím soch ve veřejném prostoru, vytvářel kamenné kašny a pítka. Jeho tvorba byla abstraktní a plně podřízená funkci.

Mimo sochařskou tvorbu se Vystrčil věnoval i ilustraci a designu. Byl autorem ceněných filmových plakátů. Po roce 1989 upadl v zapomnění, ale díky iniciativě Marcela Fišera byla pořádána retrospektivní výstava jeho děl v Chebu a Náchodě.

Vystrčilovy sochy ve veřejném prostoru kombinovaly kamenné a kovové prvky, vytvářející kontrast mezi organickými tvary kamene a geometrickými tvary kovu. Jeho technický talent a cit pro materiál se projevovaly v jeho sochařských dílech, která zdobí veřejná prostranství.

Zemřel 9. srpna 2014 v Praze.

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection