#143

Miroslav Vystrčil
(1924 – 2014)

LEŽÍCÍ AKT

MIROSLAV VYSTRČIL 1924 - 2014 - LEŽÍCÍ AKT
#143

Miroslav Vystrčil
(1924 – 2014)

LEŽÍCÍ AKT

Sold for
190 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Starting price: 70 000 Kč
10. 12. 2020 18:00

About

1955 Sádra 37 x 118 cm Ležící akt (též Ležící) patří mezi čtyři sochy v sádře, které Miroslav Vystrčil představil v květnu 1957 na výstavě Mladé umění. Výstava se stala kolébkou i jménem uměleckého sdružení Máj 57. Socha Ležící je zachycena na dobových fotografiích v čele jednoho ze sálů, přestože se nenachází v katalogu výstavy. Zatímco u Palcra a Chlupáče pozorujeme abstrahování směrem kubizace, Miroslav Vystrčil své plastiky napíná do oblých tvarů, modeluje je hladce a harmonicky je zakulacuje. Vystrčilova generace, početně i kvalitativně silná, procházela studii ve velmi komplikovaném období a na vystavování měla jen velmi krátký čas. V 60. letech skupina Máj 57 významně kvalitativně obohatila českou uměleckou scénu a ačkoliv se Miroslav Vystrčil o prezentaci a prosazení své práce příliš nezajímal, nelze opomenout jeho podíl na zachování vývoje českého umění v nejtužších časech komunistických perzekucí. Publikováno: GAVU Cheb, Miroslav Vystrčil. Retrospektiva, 2017. Str. 11 a 25.

Author

Miroslav Vystrčil byl český sochař, medailér, šperkař a designér plakátů, známý svou rozmanitou tvorbou a účastí ve skupině Máj 57. Narodil se 24. února 1924 v Brně.

Vystrčil studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně a následně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl ovlivněn klasicismem svého profesora Bedřicha Stefana. Během své kariéry byl členem Umělecké besedy a později se připojil ke skupině Máj 57. Jeho raná díla zahrnovala sádrové akty, které připomínaly styl Picassa a Laurense, ale vynikaly expanzivitou a lyrickostí.

V polovině 50. let získal Vystrčil první významnou zakázku na devět reliéfních domovních značek pro sídliště v Kladně-Kročehlavech. Jeho sochařská tvorba byla spojena se sorelou a patřila k nejlepším v té době v Československu.

V 60. letech se Vystrčil přiklonil k abstraktním geometrizujícím plastikám a začal vystavovat s Klubem konkrétistů. Po nástupu normalizace se věnoval převážně realizacím soch ve veřejném prostoru, vytvářel kamenné kašny a pítka. Jeho tvorba byla abstraktní a plně podřízená funkci.

Mimo sochařskou tvorbu se Vystrčil věnoval i ilustraci a designu. Byl autorem ceněných filmových plakátů. Po roce 1989 upadl v zapomnění, ale díky iniciativě Marcela Fišera byla pořádána retrospektivní výstava jeho děl v Chebu a Náchodě.

Vystrčilovy sochy ve veřejném prostoru kombinovaly kamenné a kovové prvky, vytvářející kontrast mezi organickými tvary kamene a geometrickými tvary kovu. Jeho technický talent a cit pro materiál se projevovaly v jeho sochařských dílech, která zdobí veřejná prostranství.

Zemřel 9. srpna 2014 v Praze.

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection