#4

Toyen
(1902 – 1980)

André Breton: Spojité nádoby

Marie Čermínová Toyen (1902 - 1980) - André Breton: Spojité nádoby
#4

Toyen
(1902 – 1980)

André Breton: Spojité nádoby

Sold for
2 100 Kč
Aukční síň Vltavín
Aukční síň Vltavín
Starting price: 800 Kč
29. 1. 2025 14:00

Basic info

Literatura
L. Bydžovská: Knihy s Toyen s. 52 obr. 87; s. 104 soup. č. 150; Český surrealismus 1996, obr. s. 107

About

kniha | klíčové dílo zakladatele surrealismu, obálka Toyen, překlad V. Nezval a J. Honzl, 17. sv. edice Knihy Mánesa, SVU Mánes, Praha 1934, 181 s., brož., obálka při krajích potrhaná, trochu zašlá, dobrý stav

Author

Toyen, známá též pod svým skutečným jménem Marie Čermínová, se narodila 21. září 1902 v Praze. Je považována za významnou česko-francouzskou malířku a jednu z představitelek evropského surrealismu. Navzdory tomu, že většinu svého života strávila v Paříži, je považována za klíčovou postavu české kultury a umělecké avantgardy 20. století.

Už v mládí opustila Toyen svůj domov a pracovala v továrně na mýdlo na Žižkově. Vzdělání v oblasti dekorativní malby získala na Uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesora Emanuela Dítěte ml. Ve 20. letech 20. století spolupracovala s umělcem Jindřichem Štyrským, s nímž se setkala během léta v roce 1922 na ostrově Korčula. Jejich spolupráce byla tak úzká, že vyhlásili svůj vlastní umělecký směr - artificialismus.

Toyen se stala členkou různých uměleckých sdružení, včetně Devětsilu, SVU Mánes a Skupiny surrealistů v ČSR. V Paříži se připojila k surrealistické skupině kolem André Bretona a Paula Eluarda. Během druhé světové války se musela skrýt kvůli svým surrealistickým sklony a také pomáhala ukrývat surrealistu židovského původu, Jindřicha Heislera.

Po válce se Toyen vrátila k veřejnému vystupování, ale v roce 1947 opustila Československo a přestěhovala se natrvalo do Paříže. Ačkoli se její umělecká tvorba zachovala ve svém specifickém a originálním stylu, v posledním desetiletí svého života se stávala stále osamělejší.

Toyen zemřela 9. listopadu 1980 v Paříži. Její dědictví jako ženy v doméně české avantgardy, která překonala tradiční genderové bariéry, a její umělecká tvorba zůstávají aktuální a významné v kontextu evropského surrealismu a české umělecké historie.

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection