
Jak správně pečovat o umělecké dílo?
Výběrem a koupí díla cesta sběratele teprve začíná. V tomto článku se podíváme na základní principy péče o dílo a faktory, které bychom měli eliminovat, abychom dílo uchovali i pro další generace.

Jednou z nejhezčích motivací pro nákup díla je vášeň a chuť být dennodenně v jeho přítomnosti. A jestliže máme dílo vystaveno v prostoru, ve kterém žijeme, je zcela přirozené, že pro něj nebudeme schopni vytvořit stejné podmínky jako archivy, muzea, galerie, depozitáře či jiné instituce, které pracují s přísně kontrolovaným klimatem, osvětlením a sterilním prostředím. Pokud ale chceme dílo uchovat v co nejlepším stavu, je dobré se vyvarovat základních negativních vlivů, na které je konkrétní materiál náchylný.
Nákupem díla proces nekončí
V první řadě je třeba si uvědomit, že umělecké dílo je citlivý objekt, a ačkoliv může působit pevně a stabilně, jeho materiály často reagují na mnoho vnějších podnětů, jako je vlhkost, světlo, teplo, čistota nebo mechanické otřesy. A pokud je dílo dlouhodobě umístěno v nevyhovujícím prostředí, může docházet ke zrychlenému stárnutí, blednutí, praskání, či dokonce biologickému poškození.
Pojištění
Jakmile dílo zaplatíte a převezmete, plná odpovědnost za jeho stav a bezpečí přechází na vás. Proto je rozumné zvážit jeho pojištění. Pojištění může krýt rizika jako krádež, požár, poškození při manipulaci, povodních nebo vandalismu. Běžné pojištění domácnosti často nepokrývá dostatečně vysokou hodnotu díla ani specifické situace, které se na dílo mohou vztahovat, proto je vhodné sjednat speciální pojištění uměleckých děl.
Jaké základní faktory mohou stabilitu díla ovlivnit?
Mnoho chyb jde napáchat už při samotné instalaci. Než se do ní ale pustíme, je dobré získat základní představu o stavu prostoru, do kterého dílo chceme umístit.
Relativní vlhkost
Relativní vlhkost udává, kolik vodní páry je ve vzduchu ve srovnání s tím, kolik by jí při dané teplotě vzduch maximálně unesl. Na stabilitu některých druhů děl může mít zásadní vliv – vysoká vlhkost může způsobit plísně nebo bobtnání materiálů, příliš nízká naopak vysychání a praskání. V běžných českých domácnostech se relativní vlhkost vzduchu obvykle pohybuje mezi 30–60 %, přičemž v zimě bývají kvůli vytápění hodnoty nižší (30–45 %) a v létě například v dusném počasí naopak šplhají výš (56–60 %). Vlhkost může zvyšovat například i větší množství pokojových rostlin. Ideální hodnota pro pohodlné a zdravé vnitřní prostředí, ať už pro naše zdraví, nebo pro uchování umění, se pohybuje mezi 45–55 %, čili pokud se vaše domácnost, kancelář či jiné prostory výrazně nevymykají běžným podmínkám, není třeba se tohoto faktoru příliš obávat.
Teplota
Pro dlouhodobé uchování uměleckých děl je důležitá nejen správná vlhkost, ale i stabilní teplota. Ideální je prostředí s teplotou mezi 15–25 °C, bez výrazných výkyvů během dne či ročních období. Prudké změny teploty mohou způsobovat smršťování a rozpínání materiálů, což vede k praskání, deformacím nebo například odlupování barvy od podkladu. Stabilní, mírně chladnější klima napomáhá zpomalit přirozené stárnutí materiálů a minimalizuje riziko poškození.
Světlo a UV záření
V našich podmínkách v rámci osvětlení představuje riziko především přímý sluneční svit, který během jara a léta výrazně sílí, ale i běžné halogenové nebo LED osvětlení bez UV filtrace může dlouhodobě poškozovat malby, kresby, papír či textil. UV záření způsobuje blednutí barev, křehnutí materiálů a urychluje jejich stárnutí. Před instalací tedy nejprve zjistěte, jak moc je vybrané místo v tomto ohledu exponované, a popřípadě ho nahraďte místem, kam slunce během dne přímo nesvítí. Některá díla, jako například kresby, grafiky a další zasklená média, lze chránit muzeálním sklem, které navíc eliminuje odlesky.
Znečištění a škůdci
Výraznou roli může sehrát i znečištěné prostředí. Prach, popílek, plísně, bakterie nebo hmyz mohou materiály poškozovat mechanicky (např. narušením povrchu), chemicky (reakcemi s pigmenty nebo pojivy) i biologicky (např. hnilobou či požerky). Pravidelný úklid prostor je tedy stejně podstatný jako větrání a udržování více či méně stabilní vlhkosti – příliš vysoká vlhkost totiž podporuje růst plísní a přitahuje škůdce. V případě nálezu plísně, molů nebo jiného znečištění díla se vždy obraťte na odborníka na konzervaci, neodborný zásah může napáchat více škody než užitku.
Jak se starat o konkrétní média?
Každý materiál má jiné vlastnosti, a tak je vždy dobré místo pro instalaci vybírat podle požadavků konkrétního média.
Malba na plátně či jiném materiálu
Jelikož se malba skládá z nosiče a barvy, tedy minimálně dvou velmi rozdílných materiálů, které mohou být samy o sobě poměrně nestabilní, vyžaduje toto médium ideálně 40–60 % relativní vlhkosti a teplotu mezi 15–25 °C. Při manipulaci s malbami vždy doporučujeme používat bavlněné rukavice a větší formáty přenášet ve dvou osobách, aby nedošlo k deformaci rámu či poškození plátna. Obrazy by měly být zavěšeny na suché vnitřní zdi, mimo přímé slunce a zdroje tepla. A především: povrch malby nikdy nečistěte svépomocí! Pokud potřebujete odstranit například nános prachu nebo jiné nečistoty, vždy kontaktujte odborníka. Zadní stranu rámu můžete jemně oprášit měkkou prachovkou.
Keramické objekty
Keramická díla mohou být velmi křehká, proto je třeba dávat pozor na otřesy a nárazy, a to jak při instalaci a jiné manipulaci, tak i na konstantní mírné otřesy nebo vibrace, které by se v jejich okolí mohly dlouhodobě odehrávat. Nevystavujte je dlouhodobým teplotám nad 30 °C ani pod 5 °C a pozor si ideálně dejte i na přímé slunce nebo příliš vlhké prostředí. Čištění provádějte pouze na sucho pomocí měkké prachovky nebo štětečku, vodou keramiku nikdy neomývejte.
Papír a grafické listy
Grafické listy a papír jsou extrémně citlivé médium, proto opravdu doporučujeme zvážit kvalitní zarámování s použitím muzeálního skla s UV filtrem, které díla chrání před blednutím a jinou degradací. Pokud se rozhodnete pro instalaci bez rámu, například na neodymové magnety, vyberte místo se stabilními světelnými podmínkami bez přímého slunečního svitu. Vlhkost prostředí udržujte mezi 40–60 % a teplotu ideálně pod 25 °C. Při manipulaci s nechráněným listem používejte výhradně bavlněné rukavice a vždy list podkládejte pevnou podložkou.
Textilní umění
Tapisérie, výšivky, kostýmy či textilní instalace nevyžadují žádné specifické podmínky relativní vlhkosti nebo teploty (teplota 10–22 °C, relativní vlhkost 50–60 %), nicméně rozhodně jim neprospívají výrazné změny. Vystavení přímému světlu může velmi rychle ovlivnit barevnost, ale i kvalitu vláken, přičemž obzvlášť citlivé je například hedvábí. Textilní díla skladujte v ochranných obalech, mimo dosah světla a prachu, aby se minimalizovalo riziko poškození a znehodnocení.
Umělecká díla jako křehké nosiče kulturní hodnoty si zkrátka zasluhují správnou péči a dodržováním základních pravidel instalace, kontroly prostředí a ohleduplného zacházení mohou žít po mnoho dalších generací. Pokud si nejste jisti instalací, konzervací nebo pojištěním, nebojte se o pomoc požádat odborníka.