
Anketa: Jaká kritéria zvážit při výběru současného umění?
Ačkoli vlastní emoční pnutí a vkus při výběru uměleckého díla hraje nepostradatelnou roli, je důležité zvážit i mnoho dalších faktorů, které mohou hodnotu díla definovat o něco objektivnějším pohledem. Zkrátka je dobré vědět, kde lovit, co vše při výběru zohlednit a na co si dát pozor. V minulém díle ankety zaměřené na sběratelství současného českého umění jsme se věnovali relevantním fyzickým i online inspiračním zdrojům, které nám pomohou prostředí tuzemské scény lépe prozkoumat. Dnes se podíváme na kritéria, podle kterých sběratelé hodnotí potenciál současného autorstva a jejich děl. Na osobní tipy jsme se zeptali sběratelů a sběratelek, kteří se prodeji či nákupu umění a budování sbírek dlouhodobě věnují.

Podle jakých kritérií se orientujete při výběru děl od současných umělkyň a umělců?
Lenka Bakeš, zakladatelka Prague Art Week | Richard Bakeš, zakladatel galerie Berlínskej model
Zajímá nás vše kolem vzniku díla, osobnost autora a jeho politické názory i to, jak se odrážejí v jeho tvorbě. V neposlední řadě je pro nás podstatná etika, ekologie, autentičnost a estetika daného díla.

Ján Gajdušek, kurátor galerií MeetFactory a soukromé sbírky Havrlant Art Collection
To je těžká otázka, ale důležitá je pro mě asi kombinace několika různých faktorů. Často se mi stane, že na skvělé věci narazím na webu a ještě víc pak na instagramu, který je pro kurátory něco jako zlatý důl. Pokud mě dílo zaujme tam, tak se následně snažím zjistit si o jeho autorstvu co nejvíc informací, které jsou dostupné. Když je na profilu odkaz na web, portfolio, článek či rozhovor, určitě si je přečtu.
Nejdůležitějším kritériem jsou pro mě samotná díla, která musí mít schopnost zaujmout a přitáhnout mou pozornost. Dále se pak většinou pídím po portfoliu takového umělce či umělkyně a snažím se najít odkazy na kurátorské texty a fotografie z výstav. Poslední informací, která pro mě ale není nijak zásadní, je studium a výstavní CV, a tím úplně největším zážitkem je vždycky osobní setkání s umělci v ateliérech. Tam se většinou dostanu při přípravách výstav, anebo když mám v rukávu nějakého sběratele…

Daniela Kozáková, specialistka na poradenství při sběratelství a art law
Primárně mne musí dílo vizuálně zaujmout a oslovit také po emocionální stránce. Je pro mě velmi důležité, aby ve mě vyvolávalo otázky a pocity. Dále si před koupí zjistím co nejvíce informací o samotném dílu i jeho autorovi. Dívám se na osobnost i profesní dráhu autora, jeho tvorbu, vývoj v čase, i proměny v rámci tvůrčích poloh. U díla zohledňuji techniku a další formální náležitosti a dále i na to, v jakých galeriích bylo dílo vystaveno, kde bylo publikováno a podobně. Hlavní je pro mě ovšem opravdu především pocit, že ke mě dílo promlouvá.

Tomáš Ciba, sběratel
Předně se mi musí opravdu líbit dané dílo nebo dosavadní tvorba autora. Také by dílo mělo nějakým způsobem zapadat do mé monotematické sbírky s hlavním motivem cesty, které se dlouhodobě věnuji. Určitě nemá smysl se při výběru díla orientovat podle plytkých doporučení typu „toto dílo je dobré" nebo „tento autor má velký potenciál a teď by se tedy měl kupovat". Kromě estetické hodnoty je podstatná autorova profesní historie, výstavy, umístění ve veřejných sbírkách a podobně. Snažím se ale především věřit svým zkušenostem a intuici.
