Anketa: Jakou roli ve sběratelství hraje grafika a fotografie?

Anketa: Jakou roli ve sběratelství hraje grafika a fotografie?

Umění nejsou jen velkoformátové malby na plátně. Mnoho sběratelů a sběratelek svoje sbírky intuitivně diverzifikuje a klasické médium závěsného obrazu doplňuje fotografií, kresbou nebo grafikou.

Barbora Vanická Čápová
Autor
Barbora Vanická Čápová
10. 4. 2025

V třetím díle naší ankety se podíváme na kritéria, podle kterých sběratelé hodnotí potenciál těchto médií a která z nich je v rámci investice nejvíce zajímají. Na osobní tipy jsme se zeptali sběratelů a sběratelek, kteří se prodeji či nákupu umění a budování sbírek dlouhodobě věnují.

Kromě klasické malby si u sběratelů a sběratelek své místo nacházejí i další média jako kresba, grafika či fotografie. Soustředíte se ve své sbírce i na taková díla? V čem vidíte jejich potenciál? Jaké médium u vás převažuje?

Ján Gajdušek, kurátor galerie MeetFactory a soukromé sbírky Havrlant Art Collection

Obvykle nedávám přednost žádnému specifickému médiu, ale v rámci mé spolupráce se sběratelkou Kateřinou Havrlant jsem se dlouho snažil do sbírky prosadit videoart. Ten je totiž speciálně u soukromých sběratelů obvykle velmi opomíjeným médiem, a přitom se mu věnují někteří ze špičkových umělců a umělkyň, kteří na české scéně působí. Z médií, u kterých se mi zdá, že v poslední době zažívají jistou renesanci, je to kresba a rovněž se v nejsoučasnějším umění stále více prosazuje sklo.

Ján Gajdušek
Ján Gajdušek

Daniela Kozáková, specialistka na poradenství při sběratelství a art law

Dle mého názoru má kresba i fotografie ve sbírce své místo. Z hlediska trhu s uměním se zejména umělecká fotografie již plně etablovala jako sběratelská umělecká forma. Hlavně v minulém desetiletí zaznamenala silný růst zájmu, což dokládají i specializované sbírky, aukce zaměřené na fotografii či veletrhy s vysokou návštěvností jako například Photo Paris či AIPAD The Photography Show New York. Ačkoliv centrem sběratelů fotografie stále zůstávají USA, tento trend se již několik let přesouvá do Evropy, kde se projevuje stále silněji. Domnívám se, že fotografická díla jsou zatím velmi příjemně naceněna a dobře dostupná (i když v případě fotografických děl významnějších autorů již začíná být dostupnost stále obtížnější), a nákup správně zvolené kvalitní umělecké fotografie může být dobrou volbou.

Daniela Kozáková
Daniela Kozáková

Lenka Bakeš, zakladatelka Prague Art Week | Richard Bakeš, zakladatel galerie Berlínskej model

V naší sbírce převažují obrazy, ale máme i sochy, a fotografie a kresby. Máme i několik mikro sbírek obsahujících jiné věci, než jsou umělecké předměty.

Lenka Bakeš a Richard Bakeš
Lenka Bakeš a Richard Bakeš

Tomáš Ciba, sběratel

Určitě ano. Již nějakou dobu sbírám také vybrané kresby od současných mladších českých a německých umělců. Vedle maleb tvoří kresby už zhruba 30 % mojí sbírky. A co tak pozoruji např. na českém trhu současného umění, myslím, že právě kvalitní kresbě a fotografii je opravdu přáno, a po těchto dvou médiích zde vidím vzrůstající poptávku. Kvalitní grafika si podle mě u řady sběratelů udržuje stále víceméně stejný zájem a díky větší cenové dostupnosti je často i velmi dobrým začátkem pro každého, kdo je na uměleckém trhu nováčkem.

Tomáš Ciba
Tomáš Ciba
O autorovi
Barbora Vanická Čápová je kurátorka a teoretička vizuálních médií. Nedávno dokončila doktorát na Fakultě umění a designu Univerzity v Ústí nad Labem. Ve své disertační práci se zaměřila na vývoj a možnosti prezentace a tvorby současného umění mezi fyzických a virtuálním rozhraním. Je autorkou knihy Is It Just a Myth? Vidět dvojmo, která zkoumá vizuální principy a vzory současnosti. Je členkou redakční rady Magazínu Fotograf, kurátorkou textu v magazínu SWARM a redaktorkou magazínu CZECHDESIGN.
Více informací
Úvodní foto: Libuše Jarcovjáková, Veletržní palác Národní Galerie Praha, 27.9.2024 – 30.3.2025, foto: Adéla Kremplová