Aukce současného umění Livebid Originals: Aukční prostředí má potenciál, stačí k němu jen správně přistoupit

Aukce současného umění Livebid Originals: Aukční prostředí má potenciál, stačí k němu jen správně přistoupit

Mladí umělci a umělkyně si zaslouží pozornost. Aukce lze dělat transparentně a férově ke všem zúčastněným stranám. Sběratelem umění se může stát každý i bez vysokých investic. To jsou základní myšlenky aukce současného umění Livebid Originals.

Barbora Vanická Čápová
Autor
Barbora Vanická Čápová
6. 11. 2023

Získat viditelnou pozici na českém trhu s uměním není pro mladou generaci tvůrců a tvůrkyň jednoduchým úkolem. Ačkoli události posledních let umělecký trh pozitivně ovlivnily a mladé současné umění si v rámci přímých prodejů v ateliérech či skrze výstavy v galeriích získává stále větší pozornost, aukční prostředí v tomto ohledu zůstává téměř netknuté. Pokud nahlédneme do archivu platformy Livebid obsahujícího výsledky stovek aukcí umění, které se za poslední dva roky odehrály, zastoupení mladé současné scény v něm nachází pouze nepatrné zastání. V naprosté většině se navíc jedná o sekundární prodej, tedy přeprodej děl, ze kterých jejich původní autoři a autorky většinou nemají žádný zisk. Aukce současného umění Livebid Originals by tuto situaci chtěla posunout dál.

David Krňanský, Judita Levitnerová, Adam Štech, Kristina Fingerlandová, Adam Kašpar, Anna Štefanovičová (zleva)
David Krňanský, Judita Levitnerová, Adam Štech, Kristina Fingerlandová, Adam Kašpar, Anna Štefanovičová (zleva)

Každé dílo má svůj příběh

V posledních měsících jsme navštívily mnoho ateliérů a v každém z nich si vyslechly inspirativní příběhy. Cesta k prodeji děl totiž může být často stejně náročná, jako samotná tvorba. Uživit se a zároveň věnovat dostatek času tvorbě je nelehkým úkolem-pokud se totiž z díla ztratí zápal a vášeň, mizí i jeho hodnota. A proto většina umělců a umělkyň po absolvování vysokých uměleckých škol odsouvá v důsledku nepříznivých okolností tvorbu na druhou kolej. Jen pár z nich se rozhodne riskovat a pokusit se, byť s minimálními příjmy, dát do umění vše a živit se výhradně vlastní tvorbou. Aukce Livebid Originals dává umělkyním a umělcům příležitost promluvit k širokému publiku a rozšířit tak svoji stávající sběratelskou základnu.

Aukce jako doplňující nákupní cesta i nástroj ke kultivaci trhu

Mohlo by se zdát, že pro prodej současného umění dnes existuje mnoho různých kanálů, ať už hovoříme o komerčních galeriích či přímých prodejích v ateliérech. Každá z těchto cest má však svá jasná specifika a aukční model může tuto škálu dobře doplňovat. Ne všichni umělci totiž najdou zastoupení galerií a mnoho sběratelů naopak preferuje privátnější způsob nákupu bez komunikace s galeriemi či samotnými tvůrci. Zajímavým faktorem může být určitě i ponížená vyvolávací cena, kterou jsme spolu s autory nastavily.

Současné české aukční prostředí patří především velkým jménům českého umění 19. a 20. století. Neznamená to ale, že neskýtá dostatečný potenciál pro změnu. Ta je žádaná nejen z hlediska přímé podpory mladé generace tvůrců, ale také v rámci dlouhodobého budování postavení mladého umění na našem trhu. Výsledky aukčních domů jsou totiž jedním z mála zdrojů veřejných indexů umění, a pokud prodej současných autorů zůstane výhradně za zdmi jejich ateliérů, nemůže v obecném měřítku stoupat jejich status.

Kristína Bukovčáková, Martin Lacko, Lenka Glisníková, Jiří Kovanda, Evelyn Benčicová, Krištof Kintera (zleva)
Kristína Bukovčáková, Martin Lacko, Lenka Glisníková, Jiří Kovanda, Evelyn Benčicová, Krištof Kintera (zleva)

Umění je pro každého

Často kolem sebe slýcháme názory, že nákup uměleckého díla je zkrátka luxus, který si jen tak někdo nemůže dovolit. Stačí si ale uvědomit, že umění nejsou pouze velkoformátové malby a plastiky, ale například i kresby, grafiky či fotografie, které lze pořídit za dostupné částky. V aukci Livebid Originals chceme dát možnost každému, kdo o originální a autentický umělecký kousek stojí.

Více informací
Kurátorky aukce Anežka Januschka Kořínková a Barbora Čápová, Foto: Jan Hromádko