
Daniela Kozáková: Stručný průvodce nákupem uměleckého díla
Jste začínajícím sběratelem? Nebo jen uvažujete o nákupu prvního uměleckého díla a chcete, aby bylo kvalitní a ideálně, aby udrželo svoji hodnotu i do budoucna? Specialistka na art law Daniela Kozáková radí, na co si dát pozor při nákupu svého prvního uměleckého díla.

Danielo, proč obecně dává smysl umělecká díla nakupovat?
DANIELA: Na začátek je důležité vyzdvihnout fakt, že nákup uměleckého díla majitele obohacuje v rovině osobnostní i estetické. Obvykle se s koupí uměleckého díla vytváří i emoční vazba, a to zejména z kategorie současného umění a autorů, kteří jsou současníky sběratele. Kupující se obvykle začne zajímat o tvorbu autora, co dílo představuje a jak autor přemýšlí a dílo se stane součástí jeho světa a identity. A pokud se rozhodne pro kontinuální sbírání a tvorbu umělecké sbírky, která se následně může dědit z generace na generaci, sbírka se rovněž stává součástí rodinné sounáležitosti a historie.
Kde lze nejčastěji nakupovat umělecká díla?
DANIELA: V České republice jsou nejčastějšími způsoby nákupu uměleckých děl koupě od autora napřímo z ateliéru, koupě v galerii (případně od sběratele) a koupě v aukci, ať již online nebo prezenční. Pokud je dílo na trhu nabízeno poprvé, zejména pak současné umění a díla žijících autorů, jedná se o prodej/trh primární. Jestliže již bylo dílo na trh uvedeno, hovoříme o trhu sekundárním. V obou případech je třeba nakupovat od renomovaných galeristů a aukčních domů s dobrou reputací. V případě nákupů ve vyšších cenových hladinách je nutné provést vlastní prověření díla (jak právní, tak prověrku skutečného stavu díla) a zapojit již odborníka, jenž se na trhu s uměním orientuje, případně pak restaurátora.

Jak vybrat své první umělecké dílo?
DANIELA: První nákupy bývají dle mé zkušenosti intuitivní. Proto je naprosto zásadní, aby vás dílo oslovilo, líbilo se vám, obohacovalo vás. Rovněž je vhodné se zamyslet nad tím, jaký máte pro nákup rozpočet, a nejlépe pak pořídit tu nejkvalitnější věc, jakou si můžete dovolit.
Na co se má kupující zaměřit při výběru současných autorů?
DANIELA: Při nákupu současného umění je nesmírně důležitá a zásadní osobnost autora díla. Každý umělec prochází během svého života vývojem, a to jak uměleckým, tak osobnostním. Dosavadní zkušenosti mohou mnohé napovědět o budoucím vývoji jeho kariéry.
U koupě uměleckého díla mladších autorů je před koupí třeba vyhodnotit otázku vývoje ceny a rizika jejího poklesu souvisejícího se snížením zájmu o daného autora, avšak odměnou může být dobrý pocit z uměleckého růstu tvůrce a případně též zajímavé zhodnocení dobře vybraného díla v čase. U mladších autorů je proto žádoucí jejich dosavadní spolupráce s renomovanými galeriemi, které určitým způsobem formují jejich další profesní růst. Rovněž bych se dívala na to, kde autor studuje či studoval, zda se účastnil výstav, zda tyto výstavy byly kolektivní nebo individuální a v jak renomovaných institucích proběhly a v neposlední řadě, jaká je míra jeho obliby mezi odbornou i širokou veřejností.
Jak je to s etablovanějšími autory?
DANIELA: U zkušenějších autorů bych se dívala i na případná ocenění kritiky, názoru kurátorů, pokud se díla autora prodávají na aukcích, pak jak často, a jaké jsou trendy ohledně dosažených cen, zda je dílo autora zastoupeno ve významnějších sbírkách. Co se týče přímo tvorby, zajímala bych o autorův způsob přemýšlení o díle, jeho východiska a záměry, použité techniky a podobně.

Z jakých informačních zdrojů v tomto případě čerpat?
DANIELA: Primárně v životopise autora a dále pak přes databáze relevantních aukčních portálů (například artprice.com, artplus.cz, livebid.cz), články etablovaných institucí a kurátorů či platformy specializované na umění (arttalk.cz, artycok.tv, artmap.cz, czechdesign.cz).
Co dále je potřeba u díla před koupí prověřit?
DANIELA: Dalším důležitým tématem je pravost uměleckého díla. Výhodou nákupu uměleckého díla od žijícího autora je především fakt, že sám tvůrce může pravost díla potvrdit a vystavit certifikát pravosti.
Certifikát pravosti je písemný dokument vystavený a podepsaný autorem, ve kterém autor potvrzuje originalitu díla. Certifikát by měl obsahovat při nejmenším fotografii díla a jeho specifikaci, tj. uvedení jména autora, jeho další identifikaci, rozměry díla, rok vytvoření, materiál, na němž je dílo provedeno, techniku, datum jeho vystavení a podpis autora.
Rovněž bych se podívala na způsob nabytí vlastnického práva. V případě přímého prodeje od autora nebo galerie se bude jednat o kupní smlouvu, v případě aukce může být způsobů více a závisí také na formátu aukce. V případě aukce bych si kromě faktury a dokladu o převzetí díla nechala vystavit též potvrzení o nabytí vlastnického práva.
A konečně je třeba certifikáty, faktury, potvrzení a smlouvy, či jiné doklady ohledně nabytí díla archivovat pro účely prokázání jejich původu v případně budoucího prodeje díla.

Měla bys ještě nějakou osobní radu na závěr?
DANIELA: Před nákupem díla se dobře rozmyslete, kam směřujete. Zda zůstanete u tohoto ojedinělého nákupu nebo máte v úmyslu postupem času založit celou soukromou sbírku. Pak se nabízí otázka, zda bude taková sbírka propojená jednotícím prvkem (např. autory z určité skupiny, obdobím, věnující se určitému tématu) nebo se bude jednat spíše o soubor uměleckých děl osobní preference. A je také vhodné popřemýšlet nad tím, jak moc je pro vás důležité zhodnocení vložených finančních prostředků, případně její zachování pro další generaci.

Daniela Kozáková
Daniela Kozáková je zkušená advokátka s rozsáhlými dlouhodobými zkušenostmi s právem v umění a památkové péče. Je členkou multidisciplinární síťové platformy PAIAM (Professional Advisors to the International Art Market) pro renomované profesionály poskytující poradenství na světovém trhu s uměním se sídlem v Londýně a New Yorku. Zaměřuje se na právní služby v oblasti práva v umění pro sběratele, soukromé galerie a další odborníky na trhu s uměním, instituce a muzea.