#75

František Bílek
(1872 – 1941)

ÚŽAS

FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - ÚŽAS
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - ÚŽAS
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - ÚŽAS
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - ÚŽAS
FRANTIŠEK BÍLEK 1872 - 1941 - ÚŽAS
#75

František Bílek
(1872 – 1941)

ÚŽAS

Sold for
210 000 Kč
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
ARTHOUSE HEJTMÁNEK
Starting price: 150 000 Kč
7. 12. 2023 18:00

Basic info

Signováno
signováno a datováno na plintě: 1921 F. B.
Rozměry
51 cm
Datace (rok)
1921
Další info
buk

About

Výjimečná skulptura českého slavného symbolistního umělce Františka Bílka koexistuje s mnohovrstevnou a rozvíjející ideou jeho spirituální tvorby. Jedná se o menší analogickou variantu k nadživotní skulptuře z mořeného buku z roku 1907, kterou má ve sbírkách Národní galerie v Praze. Většina úvah o vztahu dekadence a náboženství vychází z díla Charlese Baudelaira. Jeho přístup znamenal cestu vedenou dialogem a pochybování, jeho výzvou se stal křesťanský Bůh v době ztráty jistot, kterou představoval přelom století. Motiv úžasu, slovo, které autor vyřezává na soklu sochy, lze paralelně hodnotit jako interpretaci údivu coby první z lidských vášní. Tato emoce na poli autorovy žité doby probíhající sekularizace a technologických změn měla dvojí charakter - úžas náboženský i ryze světský, který se zde promítá v navrácení ke stejnému tématu po (nesdělitelných) zkušenostech z první světové války.

Author

František Bílek, významný český umělec období secese, se narodil 6. listopadu 1872 v Chýnově. Jeho umělecký odkaz zahrnuje rozsáhlou tvorbu v oblasti grafiky, sochařství, architektury a užitého umění, a je silně ovlivněn náboženským cítěním a secesním stylem.

Mládí Františka Bílka bylo poznamenáno jeho brzkým projevem uměleckého nadání. Absolvoval gymnázium v Táboře a následně studoval malbu na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením profesora Maxmiliána Pirnera. Kvůli vrozené oční vadě, která mu ztěžovala rozeznávání některých barev, přešel na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, kde se věnoval studiu sochařství.

Jeho umělecká kariéra získala na rozletu poté, co obdržel stipendium od mecenáše Vojtěcha Lanny mladšího a odjel v roce 1891 do Paříže, kde studoval na soukromé Colarossiho akademii u profesora Jean-Antoine Injalberta. V Paříži se seznámil s dalšími českými umělci, jako byli Alfons Mucha, Luděk Marold nebo Vojtěch Hynais, a začal tvořit díla inspirovaná náboženským cítěním, například Golgota – hora lebek či Orba je naší viny trest. Navzdory prvotnímu nepochopení a odmítnutí ze strany stipendijní komise se Bílek stal uznávaným umělcem.

V Praze Bílek vystavoval na významných místech, a to nejen sochy, ale i obřadní předměty pro Církev československou husitskou, ke které konvertoval v roce 1921. Navrhl také několik venkovských staveb, hřbitovů a částí obytných sídlišť. K jeho významným dílům patří i Bílkův dům v Chýnově, který slouží jako muzeum s expozicí jeho tvorby.

Bílkovo umělecké dílo je považováno za jedinečné, netradiční a hluboce ovlivněné náboženským mysticismem. Jeho tvorba zahrnuje sochy, grafiky, kresby, ilustrace a architektonické návrhy, které se vyznačují symbolickým pojetím a působivou expresivitou.

František Bílek zemřel v roce 1941 v Chýnově, kde je také pohřben pod svou monumentální sochou "Modlitba nad hroby".

You might also like

Explore more items from this selection, guaranteed to stimulate your senses and spark your imagination.
Show the entire selection