Basic info
další informace | Polar Ship, 2016
Wasserbauer's glass work is characterised by robust sculptural objects made of coloured glass melt. The artist uses its specific properties and malleable possibilities to create abstracted sculptures. In them, he applies mainly a reduced geometric solution of volumes, often complemented by organic or vegetal motifs with a structured surface. An important role in the creative process is played by working with the matt and polished surface of the surface and especially with the effect of natural light falling on the object. While the matt surface of the sculpture reflects and scatters the light, sculpting it in space, the ground surface absorbs the light, letting it in and revealing the inner space of the sculpture. The effect of the light, multiplied by the colour pigments, is unique. The luminous and colourful qualities of the sculpturally conceived objects made of noble material make them exceptional works of art. The glass work of Jaroslav Wasserbauer loosely follows the strong tradition of the Czech glass school, which was formed at the turn of the 1950s and 1960s. Its circle included mainly Josef Kaplický's students at the Prague Academy of Arts and Crafts, i.e. Stanislav Libenský, Miluše Roubíčková, Vladimír Kopecký and Václav Cígler, who raised glass sculpture to the level of monumental sculpture. Jaroslav Wasserbauer (born 1962) is a glass artist, he studied glass cutting at the Secondary Vocational School of Glass in Světlá nad Sázavou (1978-1982). He worked as a glassmaker in the studio of J. Švarc at the Bohemia Glassworks and later in the cut glass studio of Jaroslav Svoboda at the glassworks in Škrdlovice. Since 1988 he has been working independently on his own work in his studio in Źďár nad Sázavou. Since the 1990s, he has been devoted to fused sculpture, in which he draws inspiration from living and inanimate nature, especially the vegetative shapes of anemones and underwater mushrooms, which fascinate him. In 2013 he participated in the design of the prizes for the winners of the World Biathlon Championships. His work is represented in the collections of the Horace Gallery in Nové Město na Moravě and in prestigious art institutions such as Museum Taibei, China; Museum Dekorativ Art, Amsterdam, Netherlands; Modern Art, Seoul, South Korea; Glass Museum, Monterrey, Mexico; Glass Museum, Mexico City. Provenance: acquired by the owner from the artist's studio. |
About
sklo tónované broušené, leštěné, 50 × 49 cm Wasserbauerova sklářská tvorba má charakter robustních sochařských objektů, tvořených z barevné sklené taveniny. Autor využívá její specifické vlastnosti a tvárné možnosti pro tvorbu abstrahovaných plastik. V nich se uplatňuje především redukované geometrické řešení objemů doplněné často organickým nebo vegetabilním motivem se strukturovaným povrchem. Důležitou roli hraje v tvůrčím procesu práce s matnou a broušenou plochou povrchu a především s účinkem přirozeného světla dopadajícího na objekt. Zatímco matný povrch plastik světlo odráží a rozptyluje, a to jej plasticky modeluje v prostoru, broušený povrch světlo absorbuje, propouští dovnitř a odhaluje vnitřní prostor sochy. Účinek světla, násobený barevnými pigmenty, je jedinečný. Světelné a barevné kvality sochařsky koncipovaných objektů z ušlechtilého materiálu z nich činí výsostná umělecká díla. Sklářská tvorba Jaroslava Wasserbauera volně navazuje na silnou tradici české sklářské školy, která se formovala na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století. K jejímu okruhu patřili především studenti Josefa Kaplického na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové, tedy Stanislav Libenský, Miluše Roubíčková, Vladimír Kopecký a Václav Cígler, kteří skleněnou plastiku povznesli na úroveň monumentální sochařské tvorby. Jaroslav Wasserbauer (nar. 1962) je sklářský výtvarník, studoval obor broušení skla na Střední odborné škole sklářské ve Světlé nad Sázavou (1978-1982). Jako sklář pracoval v ateliéru J. Švarce ve sklárnách Bohemia, později v ateliéru broušeného skla Jaroslava Svobody při sklárně ve Škrdlovicích. Od roku 1988 pracuje samostatně na svojí autorské tvorbě v ateliéru ve Źďáře nad Sázavou. Od devadesátých let se věnuje tavené plastice, v níž čerpá podněty z živé i neživé přírody, zejména vegetativních tvarů sasanek a podmořských hub, které jej fascinují. V roce 2013 se podílel na návrzích leněných cen pro víteze Mistrovství světa v biatlonu. Jeho dílo je zastoupeno ve sbírkách Horácké galerie v Novém Městě na Moravě a v prestižních uměleckých institucích jako Museum Taibei, Čína; Museum Dekorativ Art, Amsterodam, Holandsko; Modern Art, Soul, Jižní Korea; Glass Museum, Monterrey, Mexiko; Glass Museum, Mexico City. Provenience: majitel získal z ateliéru autora.
Author
Jaroslav Wasserbauer se narodil 24. září 1962 v Novém Městě na Moravě a je českým sklářským výtvarníkem.
Studoval na Střední odborné škole sklářské ve Světlé nad Sázavou v oboru broušení skla v letech 1978–1982. Poté pracoval jako sklář v ateliéru J. Švarce ve Sklárnách Bohemia a později v ateliéru broušeného skla Jaroslava Svobody při sklárně ve Škrdlovicích.
Je známý zejména pro své broušené skleněné objekty, které čerpají inspiraci z detailů moderní architektury. Od roku 1993 se věnuje tavené skleněné plastice, která je ovlivněna živou i neživou přírodou a v poslední době opět architekturou. Jeho současná tvorba je charakterizována čistě geometrickými tvary s měkkými detaily.