Basic info
technika | kompletní cyklus 100 barevných dřevorytů |
rozměry | 33 x 26,2 |
zachovalost | uloženo v šesti originálních kartonových krabicích formátu 35 x 28 x 6,5 cm, grafiky v intaktním stavu, krabice mírně poškozeny |
rok | 1960 |
literatura | uvedeno v soupisu R. Michler/ L. W. Löpsinger: Catalogue Raisonné of Prints II Lithographs and Wood Engravings 1956-1980, Prestel-Verlag Munich and New York 1995 pod č. 1039 - 1138 |
datace autora | 1904 - 1989 |
About
Významný katalánský malíř s osobitým rukopisem byl v roce 1929, po spolupráci na Buñuelově snímku Andaluský pes, přijat do skupiny pařížských surrealistů. Nevázaný umělec, který toužil po zviditelnění a po penězích a nezdráhal se účinkovat v reklamách, však musel zanedlouho skupinu opustit. Z komerčního umělce se pod vlivem jistého prozření stal po druhé světové válce oddaný katolík, což všechny překvapilo. Za svůj život Dalí vytvářel kresby, malby, grafiky, sochy, ale navrhoval také šperky, divadelní kostýmy, parfémy a další. Nemalou složkou díla jsou i knižní ilustrace. Soubor sta akvarelů k Božské komedii Danta Alighieriho si v roce 1957 objednala italská vláda k sedmisetletému výročí básníkova úmrtí. Projekt byl značně kontroverzní, jelikož umělec nebyl Ital. Pod tlakem veřejnosti byla nabídka nakonec stažena. Objednávku obnovil papež Pius XII., který našel sponzora v osobě Josepha Foreta. Dalí si vůbec nepřipouštěl tlak, který vytvářela tradice zpracování díla umělci jako Sandro Botticelli, Miguel Ángel nebo Gustave Doré. Pomohlo mu to ale pochopit význam díla a do svých propracovaných kreseb v surrealistickém duchu zapojil podněty z barokních a renesančních výtvarných stylů. Jednotlivé listy se hemží postavami v napjatých pózách, často značícími extázi či agónii. Nesnadno uchopitelné příběhy, které Dante vypráví pomocí brilantních básnických zkratek, se umělec snaží zachytit svým vytříbeným citem pro budování snových krajin, gest a postav v pohybu. Přestože jde o rozsáhlý soubor ilustrací, výtvarník jimi otrocky neodkazuje k prostředím popsaným v knihách, ale ponechává scénám otevřenost výkladu. Zaujme také nesourodost rukopisů, které Dalí používá k co nejlepšímu vystižení konkrétního námětu. Drastičtější scény mají až jedovatou barevnost a objevují se na nich protáhlé figury plné ostrých hran. Neutrální a pozitivní náměty naopak uplatňují rozměrné klasicistní plochy s tlumenou paletou barev a postavy se jakoby utápí v nádheře okolního prostředí.
Author
Salvador Dalí se narodil 11. května 1904 v katalánském městě Figueres. Svou uměleckou dráhu začal studiem na Academia de San Fernando v Madridu, kde se však dostal do konfliktu s vedením školy a byl v roce 1926 vyloučen. Během svých studijních let se spřátelil s Luisem Buňuelem a básníkem Federicem Garcíou Lorcou. V roce 1926 cestoval do Paříže, kde navázal kontakt s Pablem Picassem a brzy nato se stal členem pařížské surrealistické skupiny.
Byl známý svým jedinečným surrealistickým stylem, jehož typickými prvky byly roztékající se hodiny, sloni na tenkých nohách či mravenci. Dalího díla byla silně ovlivněna teorií psychoanalýzy Sigmunda Freuda a starými mistry. Kromě malířství se věnoval také filmu, grafice, sochařství a designu. Spolupracoval s řadou význačných osobností, včetně Luise Buñuela, Walta Disneyho a Alfreda Hitchcocka.
V průběhu druhé světové války se Salvador Dalí přesunul do USA, kde zůstal až do roku 1948, než se vrátil zpět do Španělska. V Americe publikoval svou autobiografii a pokračoval v své tvorbě, která často reflektovala jeho náboženský zájem a mysticismus. Zemřel 23. ledna 1989 ve svém rodném městě Figueres. Jeho dílo má trvalý dopad na svět umění, a Salvador Dalí je považován za jednoho z nejvýznamnějších surrealistických malířů 20. století.